Monday, April 18, 2016

GBSB Family Day 2016 (9 April)

GBSB Family Fun Day 2016 | 9 & 10 April lepas Alhamdulillah kitorang berjaya merealisasikan Family Day yang ke-2 di Gold Coast Morib. Buat korang yang mungkin tak tahu apa itu GBSB, ia sebenarnya team blogger para mak - Gojes Blogger Supermom & Baby. GBSB ni merupakan 'kawan' dan 'keluarga' Yatie di Sem. M'sia ni.


Kami gerak dalam pukul 9 lebih macam tu. Singgah makan di satu kedai yang tak jauh dari roundabout tah kat mana. Hahaha. Makan pagi sekali tengahari. Masa tu dalam pukul 11 gitu. Sedap makan kari ikan jenahak. Haha. Kitorang terus ke hotel dengan harapan boleh check in awal. Atas sebab Yatie nak nombor genap, bilik tak ada lagi. Rezeki Anez dan Fizah dapat awal. Disusuli Aznor dan Ekin. Kitorang pula terus pergi mencari speedmart dan isi minyak kereta.


Akhirnya kitorang dapat check in juga sebelum jam 3 petang. Kenapa kitorang sanggup juga tunggu bilik nombor genap? Haaa. Ini tips buat korang yang nak stay di Gold Coast Morib, pilih bilik nombor genap jika nak bilik menghadap pool. Bilik kitorang adalah studio suite dan semua ada jacuzzi. Urusan penginapan kitorang dengan GMC Travel dengan kos RM220 termasuk sarapan dan tiket waterpark 2 orang. Harga tiket waterpark kanak-kanak pula RM21 seorang.


Walaupun si kakak dok cakap nak mandi kolam, nak mandi kolam tapi kitorang rehat dulu. Sempat tidur. Nasib baik perut dah kenyang. Hoho. Dalam pukul 4 petang, kitorang turun kat bawah. Mula-mula, nampak Leenda je. Kemudian Rara then beramai-ramai kami bertenggek di tepi pool. Hoho.


Seronok tengok anak-anak main bersama. Arissa, Incess dan Hannah kemain 'bespren' ke sana sini bersama. Ewahh sangat. Hehe. Masa ni la para mak mak berborak sakan. Cerita pasal anak. Tak habis-habis sembang pasal anak.


Haaa. Masa ni la jugak para mak ni ambil peluang ambik gambar bersama dan beramai-ramai. Bak kata Khai, 'pantang tengok kamera!' Haha. Mesti lahhh kannnn. Masa ni baru kenal Jasmine dan Mimi Najmie. Oh ye. Para bapak pun masa ni la saling berkenalan. Eh kiranya semua la menjalinkan silaturrahim. Alhamdulillah.


Dah selesai mandi, naik atas bersiap nak gi makan pula. Kami dah tempah Restoran Juvita yang dikendalikan oleh Jasmine. Bayangkan, orang dari Johor deal makan malam yang kat morib. Hihi. Thanks Min! Kitorang makan di Restoran Juvita dengan menu best sedap! Tomyam, Sayur, Pepahat Sambal, Sotong Goreng Tepung dan Telur Dadar. Diselitkan juga dengan sambutan lahir Aqilah Husna yang kedua tahun.

Masa makan ni tak sempat nak beramah mesra sangat sebab ruang sempit, panas dan anak-anak surely mengantuk nak tidur weh. Uk ek uk ek je. Masing-masing dengan pantasnya menyempurnakan misi makan malam. Hahaha. Makanan sedap dah. Cuma sempit dan panas. Kipas satu je. Huhu. Hope nanti diorang tambah la kipas dalam kedai tu. Kedai pemes gak rasanya. 

Selesai hari pertama. Seronok jumpa semua. Teringat yang mana tahun lepas ikut serta tahun ni tak. Jumpa ahli baru. Eh syukur Alhamdulillah. Ia satu pertemuan mengukuhkan ukhwah. InshaAllah.

Read more>>>

Thursday, April 7, 2016

Jalan-Jalan Langkawi | Langgura Baron Resort (Part 8)

Langgura Baron Resort | Tempat kediaman sementara merupakan satu perkara yang mengambil masa lama untuk buat keputusan. Google sana sini untuk dapatkan review dari blogger terutamanya dan juga baca dari trip advisor. Bagi Yatie, kita perlu tahu apa tujuan kita ke sini. Cuti tepi pantai atau membeli belah? Haaaa.

Yatie memang fokus untuk berehat / bercuti. Shopping tu jatuh nombor berapa entah. Yatie suka laut, jadi dah tentu pilih lokasi tepi pantai. Tapi, Yatie juga nak kawasan yang macam-macam ada. Jadi, tentunya Pantai Cenang. Hihi. Akhirnya kitorang pilih Baron hotel dan berharap Langgura Baron Resort yang macam chalet tu available. Alhamdulillah rezeki. Hehe.



Baron ni ada beberapa hotel. Booking memang yang biasa tapi tanya juga resort sebab ia macam rumah kayu dan letaknya tepi pantai cenang.



Haaa. Nampak? Tu belakang Langgura Baron je. Tak perlu untuk pergi jauh untuk menikmati keindahan pantai ciptaan Allah SWT. Mandi laut pun tak susah hati sebab 'rumah atas tanah'. Gituu. Hihi. Banyak aktiviti boleh buat dekat sini cuma kitorang tak buat pun. Hehehe.


Cantik kan dari luar? Rasa macam kat kampung I tell you walaupun rumah kitorang tak la rumah kayu. Hihi. Tengok kat dalam pun best! Hehe.




Bilik luas. Luas sungguh! 2 katil queen. Kiranya kalau bawa 2 3 family inshaAllah muat cuma kena bentang toto. Hehe. Serius, selesa.



Bilik pun ada bath tub. Arissa kata, 'wahhh ada kolam kecikkkk..' Haha.



Dua ketul budak sedang rehat. Haha. Masa ni kitorang baru masuk bilik. Masing2 seronok dapat baring luruskan pinggang. Yelah, gerak dari rumah jam 3 pagi dan baru dapat lurus badan lunjur kaki jam 2 petang macam tu. Huhu.

Apa yang lagi best ialah lokasinya dekat dengan Cenang Mall dan Underwaterworld. Kawasan sekitar ada banyak kedai makan termasuk Pizza Hut, Secret Recipe, McD, Chatime, Starbuck dan banyak lagi lah. Korang boleh jalan kaki je. Peluh sikit. Tapi kalau naik kereta pun berpeluh juga nak cari parking. Hoho.

Kalau korang nak tengok details, pergi kat web Baron Group Hotel ni. Korang boleh pilih kat hotel mana korang nak duduk. Hehe.

Langgura Baron Resort (2016)
Sewa RM180 / malam

Ok, dah sampai penghujung. Bercinta! Hahaha.
Read more>>>

Sunday, April 3, 2016

JJCM Perak | Paknil's Place BBQ & Grill, Ipoh

Paknil's Place BBQ & Grill, Ipoh | JJCM Perak katanya, kemainnn. Haha. Bila balik Ipoh, kalau berkesempatan pergu juga cuba makan di kedai yang baru. Balik tempoh hari, kitorang ke Paknil's Place BBQ & Grill yang dikatakan terkenal dengan western food yang murah dan bersaiz besar. Keluar mata Shin Chan ku! Haha.

On the way nak pergi baca komen di page Paknil's Place ni katanya ada yang sampqi menunggu dua jam. Komen tu 2 hari sebelum je dari hari kami nak pergi. Hampir dibatalkan niat nak pergi. Lokasi adalah area Silibin tu. Senang cari. Tepi jalan je. 

Nak nasi katanya..
Ruang masak Paknil's Place BBQ & Grill
Beliau yang buat masa ini hanya pemerhati haha.
Jauh berbeza dengan apa yang di complain dalam FB Pages Paknil's Place, service diorang ni sangat cepat! Terkejut mak. Haha. Beria order meatball konon makan sebelum heavy meals sampai, sekali nasi goreng dulu yang sampai. Cia! Cia! Cia! Haha.

Nasi Goreng Chicken Chop Special - Suami
Spaghetti Aglio Olio (Chicken) - Yatie
Meat Balls (7 pcs)
Arissa? Kongsi sudah. Semua makanan sedap! Suka sangat terutamanya Spaghetti Aglio Olio tu. Ngee! Dan paling best harganya murah! Berbaloi sangat ke sini. Sedap. Murah. Portion ngam kenyang! Hahaha. Service pantas. Tapi, kalau nak order yang berasaskan ikan kena tempah awal sebab katanya masak ikan ni kena betul supaya tak hilang kesegaran ikan dan stay juicy. Gituu.

Kitorang tapau juga Spaghetti Aglio Olio untuk orang rumah rasa dan Mix Combo Meal. Mix Combo Meal ni ada lamb, beef, chicken, meatball & fries. Adik-adik ipar kata sedap! Alhamdulillah. Walaupun makanan beli, tapi orang kata sedap kita pun suka tau. Hihi. 

Serius, recommended untuk korang try. Tapi ingat, lain orang lain seleranya. Adik ipar Yatie kata, tukang masak diorang ni asalnya chef dari overseas sana. Lupa lak negara mana. Hihi. Sejak anak dua ni lupa menjadi-jadi. Huhu. Kiranya ni diorang dah balik Malaysia dan buka kedai. InshaAllah kalau diorang maintain / improve rasa makanan, pasti boleh kekal lama. 

No. 4, Lengkok Kledang Raya, 
Taman Keledang Jaya, 
30100 Ipoh, Perak

Buka setiap hari kecuali SELASA.
5 petang sehingga 1130 malam.

PakNil BBQ & Grill is specialized in 
Western cuisine & catering services for any event with affordable price. 
Call them @ +6019 753 5457.

Oklah, bila-bila nanti kita sambung lagi JJCM Perak ni. Hihi.

Read more>>>

Saturday, April 2, 2016

Kenapa Menangis?

Kenapa Kita Menangis | Yatie menjawab bagi pihak diri Yatie sendiri sebab setiap seorang itu berbeza walau keluar dari rahim yang sama. Ada yang mudah terusik hatinya. Ada yang kental jiwanya. Ada yang begitu rapuh empangan air matanya. Ewah! Maaf kalau perumpamaan bagai tak kena. Haha.

Yatie, kalau nak dikatakan selalu menangis tu.. tidak. Kadang-kadang tu rasa macam tertanya pada diri sendiri, 'orang lain sibuk kata sedih menangis, tapi kenapa aku macam biasa je.. hati aku ni hitam dah ke?' Haaaa. Sampai begitu tau persoalan terutamanya bila ada video viral yang menyayat hati. Paling hebat pun Yatie sebak je, tak sampai air mata mengalir. Hihi.

Walaubagaimanapun, Yatie manusia biasa. Walau sehabis daya menjadi 'kuat', ada ketika menangis juga. Bila menangis tu tandanya Yatie penat menjadi seorang yang 'kuat'. Tanyalah mana-mana pelakon, berlakon itu bukan mudah. Macam tu la Yatie. Kenapa perlu berlakon kuat? Haha. Ada orang peduli kalau kau lembik lemau sentiasa? 

Kebiasaannya bila Yatie rasa 'penat', Yatie akan nangis bersendirian. Jarang sekali di hadapan orang lain. Dan jika ia berlaku, itu tandanya Yatie dah tak mampu bertahan. Yatie dah tak ada daya untuk pretending yang Yatie ok. Yatie dah tak mampu berlakon kuat. Dan itu juga tandanya, cukup! Tak perlu teruskan lagi. Just follow the flow. Hidup, kita semua ada perancangan dan impian. Tapi, ia mungkin tak sama dengan perancangan Allah. Serahkan pada Allah je lah. Kita dah buat yang terbaik. Gituu..

Well, hidup siapa yang tak ada ujian? Kecik atau besar, semuanya perlukan kekuatan dalam diri. Kalau tak kuat, itu yang jadi kes tak tentu hala macam dera, bunuh dan sebagainya. Lagi bagus menangis sampai bengkak mata daripada kita buat kerja gila. Menangislah! Menangis sepuasnya. Lagi bagus jika berkesempatan serta berpeluang, menangis dan mengadulah pada Dia bertapa penatnya kita. Allah Maha Mendengar, Pengasih dan Penyayang. InshaAllah ketenangan kembali pada kita jua.

Usah Ragu Mahu Menangis
;)
Haaaa... ini Yatie kongsikan dari EraMuslim tentang keajaiban air mata.

1. Membantu penglihatan

Air mata ternyata membantu penglihatan seseorang, jadi bukan hanya mata itu sendiri. Cairan yang keluar dari mata dapat mencegah dehidrasi pada mata yang dapat membuat penglihatan menjadi kabur.

2. Membunuh bakteria

Tak perlu obat tetes mata, cukuplah air mata yang berfungsi sebagai antibiotik. Di dalam air mata terkandung cairan yang disebut dengan lisozom yang dapat membunuh sekitar 90-95 peratus bakteria-bakteria yang tertinggal dari keyboard komputer, pegangan tangga, bersin dan tempat-tempat yang mengandung bakteria, hanya dalam 5 menit.

3. Meningkatkan mood

Seseorang yang menangis bisa menurunkan kadar emosi kerana dengan menangis, mood seseorang akan terangkat kembali. Air mata yang dihasilkan dari menangis kerana emosi mengandungi 24 peratus protein albumin yang berguna dalam meregulasi sistem metabolisme tubuh dibanding air mata yang dihasilkan dari iritasi mata.

4. Mengeluarkan racun

Seorang ahli biokimia, William Frey telah melakukan beberapa kajian tentang air mata dan menemui bahawa air mata yang keluar dari hasil menangis kerana emosional ternyata mengandung racun. Tapi jangan salah, keluarnya air mata yang beracun itu menandakan bahawa ia membawa racun dari dalam tubuh dan mengeluarkannya dari mata.

5. Mengurangkan stres

Bagaimana menangis bisa mengurangkan stress? Air mata juga mengeluarkan hormon stres yang terdapat dalam tubuh yaitu endorphin leucine-enkaphalin dan prolactin. Selain menurunkan level stress, air mata juga membantu melawan penyakit-penyakit yang disebabkan oleh stress seperti tekanan darah tinggi.

6. Membina komunikasi

Selain baik untuk kesihatan fisik, menangis juga membantu seseorang untuk bangun dengan semangat dan azam baru. Biasanya seseorang menangis setelah menceritakan masalahnya pada teman-temannya atau seseorang yang memberikan bantuan, dan hal ini meningkatkan kemampuan berkomunikasi dengan lebih tenang.

7. Melegakan perasaan

Semua orang rasanya merasa demikian. Walaupun anda didera berbagai macam masalah dan cobaan, namun setelah menangis biasanya akan muncul perasaan lega. Setelah menangis, sistem dalam badan, otak dan jantung akan menjadi lancar, dan hal itu membuat seseorang merasa lebih baik dan lega. Keluarkanlah masalah di fikiranmu dengan menangis, jangan dipendam kerana anda bisa menangis dengan penuh penyesalan.

Read more>>>

Friday, April 1, 2016

Jalan-Jalan Langkawi | Restoran Haji Ramli (Part 7)

Mandi-Manda dan Makan Malam di Pantai Cenang | Lepas makan Laksa Kaw Ikan Sekoq, kami balik hotel. Tidur! Haha. Perancangan asal tak menjadi jadi kita set mandi laut. Arissa dan ayahnya je la. Aflah 'cicah' sikit je.

Kakak excited, semestinya.
Kali pertama dak Aflah.
Alah, rindu!
Yatie dengan Aflah sekadar di pinggiran. Haha.
Nampak birthday girl seronok sungguh! Hehehe.
Lepas diorang mandi, Yatie menapak dengan Aflah pergi Secret Recipe beli 2 slice kek untuk birthday girl. Dapat Oreo Cheese dan Durian Cheese. Favorite birthday girl - Durian Cheese Cake. Malam kitorang menapak lagi pergi makan di Restoran Haji Ramli, Cenang. Ada baca review tentang restoran ni dan ada juga rasa macam nak pergi ke restoran lain tapi sebab rasa macam Pekan Kuah tu jauh, jadi pasrahlah.

Restoran Haji Ramli, Cenang
Siakap Tiga Rasa
Sotong Goreng Tepung
Telur Dadar
Harga makanan mahal, tapi sedap Yatie boleh terima. Tapi kalau tak berapa tu macam alahai gitu. Biasa biasa je, kos RM70+ termasuk air yang mana menu ni, tambah satu jenis sayur kalau KL boleh dapat yang harga RM45. Tapi, yelah kena faham Langkawi tu pusat perlancongan. Mahal la kan..

Cuma yang mana stay di Cenang, kalau rajin better cari restoran yang lain somewhere in Kuah. Yatie ada baca satu restoran ni dan kawan pun recommend, lupa pula namanya - korang boleh pergi try. Segala makanan lain pun banyak kat situ macam kebab semua tu. Macam-macam ada la sebenarnya. Ikut selera.

Apa pun, kami tak aim pada makanan untuk trip ke Langkawi ni. Jadi, makan sahaja apa adanya. Alhamdulillah burppp! Kenyang juga. Syukur selalu. Ehhh! Hehe.

Read more>>>
"Ya Allah, peliharalah Nur Arissa Batriesya dan Nur Aflah Dayyina, dan sihatkanlah mereka. Engkaulah yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhanMu, penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah, tetapkanlah ke dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada Rasul-Mu.

Ya Allah, jadikankah Nur Arissa Batriesya dan Nur Aflah Dayyina sihat dan sempurna, berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah, panjangkanlah umurnya, sihatkanlah badannya dan baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis, dengan berkat Nabi Muhammad SAW dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam."

Amin.

Iklaneka

Popular Posts

Copyright © Kalam D'Yatie Designed by azhafizah.com