Tuesday, December 29, 2015

Masa!

Ya Allah. Lamanya tak menulis. Mana perginya semangat tempoh hari? Kesian kalau ada yang ternanti-nanti entri baru Yatie. KAHKAHKAH. Saja melawak. Assalammualaikum korang. Sihat?

Bergelar seorang mak kepada dua puteri is AWESOME! Tetapi berjaya mengurus masa sebaiknya adalah SUPER AWESOME! Yatie masih lagi terkapai-kapai dalam pengurusan masa yang berkualiti. Jujur, pengurusan masa yang lemah akan buat kita rasa dua puluh empat jam adalah tidak mencukupi.

Setiap kali Yatie ada perancangan baru, pasti ada kekangan. Ada anak kecil kan. Ragamnya berubah-ubah. Pada ketika mak nya bersemangat, Aflah nak tidur awal dan ada masa Aflah tak nak tidur serta ada ketika tiba-tiba Aflah agak kurang sihat. Semua tu bagi kesan. Tak termasuk giliran Arissa pakai tab. Hihi.

Ada banyak cerita nak diceritakan. Nak masuk tahun baru dah. Kalau bercerita nanti maknanya backdated atau edisi throwback lah. Ok then, bye!


Read more>>>

Thursday, December 3, 2015

Perkembangan NAD 2 - 4 bulan

Perkembangan adik pada usia 2 hingga 4 bulan | Assalammualaikum. Hai korang. Maraton cerita perkembangan Nur Aflah Dayyina. Hehe.

Masa usia 2 bulan Aflah check up di Sarawak. Tak inject sebab tak ada stok. Pada mulanya Yatie ingatkan kampung Yatie je, tapi rupanya kawan-kawan lain yang duduk tak jauh dari bandar pun mengalami ketiadaan stok. Jadi, timbang je.

NAD 2 Bulan - 5.1 kg


Check up usia 3 bulan pula di Bandar Tun Razak. Ingatkan nak cucuk sekali. Rupanya kat sini pun tak ada stok. Kekurangan stok. Siap rebut-rebut lagi sesama nurse. Huhu. Jadi, timbang berat je dan ukur panjang juga.

NAD 3 Bulan - 5.85 kg; 61 cm


Pertengahan 3 bulan, barulah Aflah inject untuk 2 bulan. Huhu. Backdated sebulan. Dan bila 4 bulan, barulah dia inject 3 bulan. Makanya Aflah lepas ni setiap bulan la akan inject. Eh yeke? Misi cakap macam tu hari tu.

NAD 4 Bulan - 6.45kg; 62cm


Aflah baru je 2 3 hari ni berjaya meniarap sepenuhnya. Bila dah pandai tu memang nak meniarap je kerjanya. Meniarap, nangis keletihan dan bila dibaringkan dia meniarap lagi dan seterusnya berulang. Haha. Berbanding dengan Arissa, Aflah ada sedikit slow meniarap. Tapi, tengok body la. Hihi.

Beberapa hari lagi nak 5 bulan dah. Alhamdulillah. Masih ada rezeki susu buat Aflah. Yatie EPMom yang mana Aflah sangat jarang direct feeding. EPMom tu Yatie baru tahu rupanya Exclusive Pumping Mom. Hehe. Gigih siang malam pam. Badan Aflah pun bagai di pam pam. Ehhh!? Haha.

Antara perkara yang membahagiakan ialah bila balik kerja dapat bawa sekurang-kurangnya 20oz. Alhamdulillah. Semoga rezeki susu buat Aflah berpanjangan.

Read more>>>
"Ya Allah, peliharalah Nur Arissa Batriesya dan Nur Aflah Dayyina, dan sihatkanlah mereka. Engkaulah yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhanMu, penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah, tetapkanlah ke dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada Rasul-Mu.

Ya Allah, jadikankah Nur Arissa Batriesya dan Nur Aflah Dayyina sihat dan sempurna, berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah, panjangkanlah umurnya, sihatkanlah badannya dan baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis, dengan berkat Nabi Muhammad SAW dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam."

Amin.

Iklaneka

Popular Posts

Copyright © Kalam D'Yatie Designed by azhafizah.com