November 24, 2015

Baki Gaji Minima 40%

Baki Gaji Minima | Assalammualaikum. Hai korang! Topik berat sikit hari ni. Hehe. Korang pernah dengar tak tentang baki gaji minima? Kalau masa kerja swasta dulu tak peduli pun tentang ni sebab who cares? Gitu.. Haha. Tapi bila dah kerja kerajaan Yatie baru tahu rupanya ada penetapan baki gaji minima seseorang itu adalah 40% dari keseluruhan pendapatan.

Bila gaji berbaki kurang dari 40%, ia dikategorikan sebagai Keberhutangan Kewangan Yang Serius. 

Keberhutangan Kewangan Yang Serius

Bagaimanakah yang dikatakan seseorang pegawai awam berada dalam keterhutangan kewangan yang serius ?

Jumlah hutang yang tidak bercagar dan melebihi 10 kali emolumen bulanannya. Ini bermaksud bakii gaji akhir adalah kurang daripada 40%. Oleh yang demikian pegawai awam hanya dibenarkan berhutang 60% daripada emolumen dan mempunyai baki gaji sekurang-kurangnya 40%.

Apakah peranan KJ jika didapati kakitangan bawahannya mengalami keterhutangan kewangan yang serius ?

Ketua Jabatan perlu memantau dan memperingatkan kakitangan di bawah jagaannya supaya mematuhi surat-surat pekeliling dan peraturan-peraturan yang berkuat kuasa. Sekiranya kakitangan bawahannya masih tidak mematuhi surat-surat pekeliling dan berada dalam keterhutangan kewangan serius, Ketua Jabatan perlulah bertanya kepada pegawai bagaimanakah ia menyelenggara kehidupannya. Walaupun mempunyai keterhutangan kewangan yang serius, tetapi pegawai telah menunjukkan prestasi kerja yang baik serta tidak melanggar tatakelakuan perkhidmatan awam dii bawah Peraturan 4, maka tindakan tatatertib tidak perlu diambil. Ketua Jabatan perlulah memantau secara berterusan supaya tidak menjejaskan prestasi kerja dan tidak berlaku penyalahgunaan kuasa.

Sumber: Portal Rasmi SPA

Penetapan sebegini bukanlah bertujuan untuk menyekat kebebasan individu tetapi ia merupakan salah satu cara pemantauan pendapatan. Dan bukan saja-saja nak pantau tapi dikhuatiri pekerja tak mampu nak uruskan kewangan dia. Ia juga sebagai langkah berjaga-jaga supaya tidak berlakunya kes pecah amanah dan sebagainya. 

Jika bukan kerana penetapan ini, wajib bagi kita untuk mengurus kewangan kita dengan sebaiknya. Tak salah berhutang jika perlu. Contohnya beli rumah atau beli kenderaan. Nak beli cash memang tak mampu. Sektor kerajaan ada bagi kemudahan pinjaman belian kenderaan, komputer dan perumahan. Kenderaan dan komputer bagi Yatie boleh tolak tepi tapi rumah, PERLU!

Yatie ada kenal seseorang ni. Anak empat. Isteri surirumah. Hanya ada motosikal. Tapi, rumah sendiri punya. Tak perlu fikir tentang tuan rumah yang mungkin bila-bila masa sahaja boleh naikkan sewa mahupun tak nak sewakan terus. Tak perlu fikir juga dengan harga rumah yang naik dengan mendadak sekarang. Fuhhh!

Yatie masih menyewa lagi di KL ni. Nak beli rumah kat KL memang tak mampu. InshaAllah, one fine day di pinggir kota KL. Haha. Tunggu anak besar sikit inshaAllah. Tapi, still bersyukur sebab dah beli juga rumah nun di Ipoh. Masih tinggi harapan kalau boleh nak duduk Ipoh, bekerja di Ipoh. Semoga Allah perkenan.

Eh melalut! So, kawan-kawan! Usaha dapatkan rumah ye. Urus kewangan dengan baik. Ada orang kata, nanti harga rumah akan turun seiring dengan ekonomi yang tettt! Tapi bagi Yatie, apa maknanya jika nilai duit kita pun menurun? Huhu.

p/s sama-sama kita doakan semoga negara kita makmur dan ekonomi membangun.

4 comments

  1. semoga tercapai hasrat nk beli umah sendiri sis

    ReplyDelete
  2. hidup kita ni mmg tak boleh lari dari hutang kan. apa nak buat. bertabahlah.
    marilah kita berdoa agar semakin melimpah ruah rezeki untuk semuaa. :)

    ReplyDelete
  3. Good sharing..:) even cikNad ni fulltime housewife tapi seronok pulak dapat info yang camni..Semoga impian yati untuk menetap di Ipoh akan jadi kenyataan..

    ReplyDelete
  4. kalau tm 45%...klu loan rumah 75%

    ReplyDelete

terima kasih singgah dan baca celoteh D'Yatie.
jikalau sudi, tinggalkan komen/pandangan/pengalaman kalian bersama.

semoga Allah merahmati kita semua.
aamiin.

Blog design by Rainy Day