August 29, 2014

dyatie[dot]com

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalammualaikum. Hai.

(tersipu-sipu malu mak)

Alhamdulillah. Dengan rasminya hari Jumaat yang penuh barokah ini, Yatie menulis di bawah domain dyatie[dot]com. Akhirnya hajat tercapai jua nak ber [dot]com. Tujuannya paling utama adalah untuk kepuasan diri selain semoga ia menjadi dorongan untuk Yatie sendiri untuk menulis yang baik-baik sahaja. 
InsyaAllah.

Selain itu, Yatie juga dah baca beberapa kelebihan bila ada domain sendiri. Antaranya ialah;

♥ Nama yang lebih mudah diingati

Contohnya, sebelum ini link blog ini www.notadyatie.blogspot.com manakala link blog ini sekarang ialah www.dyatie.com. Selain dari tak ada 'blogspot' Yatie juga buang 'nota'. Enam huruf sahaja yang tinggal. :D

♥ Lebih mesra SEO

Penggunaan domain sendiri dikatakan lebih mudah untuk menarik pencarian dari Google, Yahoo, MSN dan sebagainya. Inilah tujuan utama yang kedua Yatie sebab Yatie juga berniaga kecil-kecilan. Apa yang penting sekarang ini ialah Yatie sendiri yang kena rajin. ;)

♥ Domain berbayar menunjukkan kita serius berblog

Banyak kelebihan kalau serius berblog. Ada ramai blogger boleh jadi inspirasi. Bila serius berblog juga, pengiklan secara tidak langsung akan lebih berminat untuk meletakkan iklan dalam blog kita. 

♥ Pelaburan masa hadapan

Domain ini boleh dijual jika dah tak minat untuk berblogging lagi. Harganya adalah bergantung kepada populariti. Tapi, kalau Yatie jual sekarang tak laku. Hihi. Kebiasaannya blog yang popular akan lebih menarik minat orang lain untuk mengambil alih domainnya.

Walaubagaimanapun, setiap kelebihan pasti ada kekurangannya. Bila dah tukar domain, makanya;

♥ Merangkak semula

Bila link tukar, kita kena mula dari bawah semula. Kena hebahkan link baru kita kepada kawan-kawan termasuk follower yang ada. Page rank juga akan reset semula.

♥ Berbayar

Domain sendiri tiada yang percuma dan jangan lupa renew domain bila tiba masanya. 

Sumber: puspitakirana

Pembelian domain dyatie[dot]com dari Saleiz Webhosting dengan harganya yang berpatutan serta perkhidmatan yang memuaskan.

Manakala, tempahan header dan watermark bagi dyatie[dot]com sudah tentu dari susukasusun. Su menawarkan perkhidmatan yang sangat pantas dengan rekaannya yang terbaik serta harga yang berpatutan.



Akhir kata, selamat datang ke teratak kecil Yatie dan jemputlah menukar pautan pada dashboard kalian jika masih mahu membaca perkongsian Yatie yang tidak seberapa ini. Mari kita sama-sama terus menikmati dan mensyukuri hidup ini sepenuhnya serta sentiasa membuat persediaan untuk kehidupan yang kekal abadi. Semoga segala amalan kita diterima oleh Allah SWT.

Salam sayang,
DYatie.

5 comments

  1. 1st komen kat dyatie.com..rasa saited u! haha.. keep it up! chaiyok yatie..

    ReplyDelete
  2. aiyakkk!! tenkiu!!! ada nama sue pulak..tenkiu lalingg

    ReplyDelete
  3. waah! tahniah. impian nak berdotcom jugak ni, inshaAllah

    ReplyDelete
  4. tahniah.. sudah bertukar domain.. senang nak ingat kan? salam kenal dari mama..

    jom singgah blog mama
    www.mamaniza.com

    ReplyDelete
  5. congrats mak arissa! moga terus sukses :)

    ReplyDelete

terima kasih singgah dan baca celoteh D'Yatie.
jikalau sudi, tinggalkan komen/pandangan/pengalaman kalian bersama.

semoga Allah merahmati kita semua.
aamiin.

Blog design by Rainy Day