Pages

Apr 7, 2014

Akhir Zaman

Bismillahirrahmanirrahim. 

Assalamualaikum. Hai. 

Jumaat lepas, kami ada tazkirah. Maaf, lupa nama Ustaz tu tapi dia selalu juga dalam Tanyalah Ustaz. Banyak sangat makan semut gamaknya, sekarang macam banyak benda boleh lupa. Pfft!~

'Ada yang bertanya kepada saya, "Ustaz, dengan segala macam perkara yang berlaku sekarang ni - kita dah nak kiamat ke Ustaz?" Saya jawab, tak perlu nak tanya kita ni dah nak kiamat ke? Kiamat akan tiba bila-bila masa sahaja. Sedangkan 1400 tahun dahulu, Rasulullah menyatakan jarak dengan Kiamat hanyalah antara jari telunjuk dan jari tengah. Bayangkan tuan puan, jarak ini 1400 tahun dahulu. Jadi, tak usahlah dikejar dunia tuan puan. Tak perlu nak cari dua tiga buah rumah besar. Entah-entah pada hari kita dapat panggilan pemaju untul ambil kunci rumah esok, petang itu kiamat. Jangan kata nak duduk rumah. Pegang kunci pun tak sempat.'

Lebih kurang begitu bunyinya antara ucapan Ustaz pada hari itu. Saya diam. Rata-rata dari kami diam. Agaknya masing-masing sedang menilai amalan dalam diri. Wallahhualam. Tapi saya pasti, semuanya akan berusaha untuk memperbaiki diri masing-masing. Saya yakin, semua kita mahu mendapat tempat di syurga dan bukan sebaliknya. Kan?

Teman sekalian, sama-sama kita amalkan doa ini;

Ya Allah, 
Aku berlindung kepada Mu dari seksa kubur, 
dari seksa neraka jahannam, 
dari fitnah hidup dan mati, 
dan dari fitnah dajjal.

Serta 10 ayat pertama & 10 ayat terakhir surah Al Kahf;



XOXO,
Mak Arissa. 

1 comment

lia said...

Peringatan yg baik... Terima kasih

Blog design by Rainy Day