Pages

Aug 6, 2013

Sweetnya Allah

Assalammualaikum. Hai.

Hari ini, saya buka I Luv Islam. Serius, dulu saya hari-hari buka. Saya tidak akan ketinggalan walau satu entri. Saya suka. Tapi kebelakangan ini, syaitan bersorak gembira bila saya jarang sekali membaca web yang sebegitu. Astaghfirullahala'zim. T___T 

Tadi buka. Baca entri Sweetnya Allah. Subhanallah. Allahhuakbar. Saya tak mampu mengarang ayat yang indah tapi tulisan dari penulis itu cukup menggambarkan apa yang saya rasa dan saya lalui. Dan ya, SWEETNYA ALLAH. Atas sebab itu saya selalu berpegang kepada 'kita merancang, tetapi perancangan Allah itu lebih baik'.

"Seperti biasa aku menjalani rutin harianku setiap hujung minggu untuk memandu  balik ke Terengganu berjumpa suami dan anak.  Sesungguhnya hati manusia ini sering berbolak balik. Terdetik juga di hati kenapa aku tidak mendapat peluang seperti orang lain hidup bersama-sama suami dan anak-anak. Teringin sekali masak menu kegemaran mereka untuk makan tengahari dan malam. Menghabiskan waktu petang bersama-sama.

Tapi sweetnya Allah dia ingin tarbiyyah diriku dengan sifat sabar. Tanda kasih sayang-Nya kepada hamba. Barulah aku terfikir Allah rindu akan rintihanku. Mungkin apabila bersama dengan orang yang aku sayangi, masa untuk aku mengadu pada-Nya lebih singkat dari biasa.

Sweetnya Allah aku diajar  untuk menjadi seorang yang redha dengan ujian-Nya. Aku manfaatkan masa sepanjang perjalanan selama enam jam itu untuk berzikir dan berdoa kepada-Nya agar kami diberikan kesempatan untuk hidup bersama. Dengan imtihan ini aku kenal erti kasih sayang,lebih menghargai,bersyukur, perikemanusiaan dan sabar."

"… dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), ALLAH jualah yang Maha Mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya." (Al-Baqarah, ayat 216)



satunotahati: kita tidak minta diberi simpati. cukup sekadar memahami.
bukan mengeji mahupun mencaci.
tak selamanya kita di atas.

XOXO,
Mak Arissa.

No comments

Blog design by Rainy Day