December 28, 2012

Hidup : Ada Apa Dengan Pangkat

Assalammualaikum. Hai.

Encik Suami sangat jarang to express his appreciation kepada Cik Isteri secara terang-terangan. At the moment he did, hati Cik Isteri melting sungguh. Haha. Thanks sayang!


Nur Arissa Batriesya tidak sihat lagi. Alhamdulillah esok Jumaat. Petang esok dah balik Ipoh, InsyaAllah. Semoga dipermudahkan segala urusan dan perjalanan. Tadi, encik suami balik awal untuk bawa Arissa ke Poliklinik Kembar lagi. Ada sedikit infection pada kerongkong yang membawa kepada batuk dan suhu badan lebih sedikit dari paras normal - lebih kurang panas suam kuku. Tapi, masih juga aktif dan kuat berpeluh. Sekadar memerlukan perhatian lebih dari semua orang - kerap merengek.

Saya simpati dengan Encik Suami. Bukan senang untuk menjaga anak kecil yang sakit. Lelaki tetap lelaki walaupun diberi gelaran Mr. Mama. Lelaki tak sama dengan perempuan. Saya tahu Encik Suami mesti letih meladeni karenah anak kesayangannya. Apakan daya, inilah yang harus kita tempuh sayang. Inilah juga ujian yang Allah berikan pada kita sekeluarga yang menjadikan kita lebih berpengalaman, matang, kuat, tabah dan sentiasa sabar. Tak semua orang boleh berada dalam posisi kita sekarang, kan? 

Saya teringat akan perbualan ringkas kami tempoh hari,

Cik Isteri : Awak ingat saya suka ke sorang-sorang kat sana. Tak ada siapa-siapa. 
Encik Suami : Dan awak ingat saya suka ke saya sorang kat sini dengan Ica, awak tak der.

*tersebak : ini sebenarnya bukan mudah bagi kami suami isteri*

merujuk kepada ayat dalam gambar tersebut


Inilah kami. Tidak akan berada dalam mode serius bagi satu tempoh masa yang lama terutamanya Encik Suami. Nak berlebih-lebih bukan di muka buku lah kan. Kalau terlebih di muka buku ada pula yang tak pasal sentap mak jemah. Kan ke haru? Hehe. Saya tidak akan bertanggungjawab dengan orang yang sentap mak jemah nih. Lagi-lagi kalau spesis mak jemah yang nak tahu tentang kita lepas tu sentap dalam diam bila kita dah bagitahu tentang kita. Faham tak? Tak faham sudah. Huhu.

Ok, back to the topic. Encik Suami tidak miskin kerana beliau telah menyediakan segala keperluan kami dengan hasil titik peluh sendiri. Rumah tempat berteduh atas nama beliau. Kenderaan untuk bergerak atas nama beliau. Keperluan asas makan minum dan pakai. Sejak saya telah bekerja tetap, ada mulut berkata "duit bini lah tu" bila Encik Suami beli motosikal baru tempoh hari. Walhal, Encik Suami menggunakan duitnya sendiri. Mungkin ada banyak lagi kata-kata yang dilontarkan oleh kebanyakan orang tapi Encik Suami sering mengingatkan saya untuk membiarkan.

Tapi, kalau betul sekalipun itu duit Cik Isteri - so??! Kan? Suami isteri susah senangnya bersama. Kalau rezeki saya lebih, apa salahnya saya membantu dalam perbelanjaan keluarga. Encik suami dah sediakan rumah, kenderaan dan keperluan yang lain maka saya perlu membantu dari sudut yang lain. Pangkat mahupun status saya di pejabat akan tinggal di pejabat. Once saya melangkah keluar dari pejabat, sayalah Cik Isteri kepada Encik Suami dan Puan Mak kepada Cik Anak. Wajib bagi saya untuk mentaati suami. Wajib juga bagi saya untuk ke dapur untuk juadah suami.

Toleransi dalam sebuah rumahtangga itu penting. Saya tidak pernah membawa watak saya di pejabat dengan di rumah. Walaupun sebenarnya di pejabat saya sangat tidak pandai mengarah orang walaupun pengagihan tugas. Kebiasaannya, staffs saya yang tahu-tahu / pandai-pandai memilih task yang perlu mereka buat. Alhamdulillah. Walau siapa pun kita di pejabat, jangan sesekali kita membiarkan perwatakan di pejabat itu bersama suami. Saya sangat menjaga perkara ini sebab saya tidak akan membiarkan Encik Suami saya terguris hatinya. 

p/s : Ya Allah. sihatkanlah suami dan anak tuan rumah ini. sembuhkanlah mereka dengan penyembuhan Mu. penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. aamiin.

December 26, 2012

Hidup : Manusia Merancang

Assalammualaikum. Hai.

Sabtu yang lepas kami merancang untuk pergi kenduri teman saya, Arina Mohd Rosli di KL. Kesihatan puteri hati seorang tidak begitu baik setelah berjaya menapak lebih kurang 10 langkah pada hari sebelumnya. Kali ini saya beranggapan mungkin ada benarnya Arissa demam nak berjalan. Hehe. Arissa muntah dan suhu agak suam-suam kuku, 38dc. Ralat sebab Arina sanggup terbang ke Sarawak untuk menghadiri kenduri kami tahun lalu. Tapi lagi ralat sekiranya saya bawa Arissa jalan jauh ketika kesihatannya tidak begitu baik.

Ahad. Demam masih suam-suam kuku. Tak muntah. Tak meragam. Tetap aktif. Kami pergi membuat sistem barter di AEON (kertas dan barang :p). Niat asal nak beli barang untuk diri sendiri. Tapi. Seperti kebiasaan. Satu botol Mag Mag Pigeon, satu permainan Leap Frog Dinasour dan dua pasang baju Arissa nilainya hampir bersamaan dengan nilai sepasang kasut / seutas bag yang idaman hati. Hati lebih dari gembira bila melihat anak begitu asyik dengan musik ABC dari Dinasour sambil minum dengan botol Mag Mag.

Beranggapan Arissa sudah beransur sihat, kami merancang ke LWOT pada hari Isnin. Bangun pagi, saya rasa seakan-akan badan Arissa panas sedikit. Kami ke rumah Mak Tok Arissa. Ayah Arissa pergi mencari barang untuk kereta tok Arissa. Saya ambil kesempatan pergi ziarah ibu Arissa dan hantar barang-barang yang telah dibeli untuk ibu. Petang kami ke Parade untuk mengintai SALES sambil saya mengintai barang idaman hati. Arissa dengan tiba-tiba muntah lagi. Tanpa menunggu lama kami balik. Singgah pasar malam Tasek. Arissa lepas muntah terus selesa.

Selasa. Arissa tak sihat lagi. Kami bersantai di rumah. Masak bubur berlaukkan brokoli, kobis, lobak merah dan ikan merah. Lebih dari biasa sebab 25 Disember bermaksud Arissa sudah 11 bulan. Saya perasan Arissa ada sedikit batuk-batuk. Lepas makan, dia batuk dan muntah. Petang sebelum ke rumah mak tok, kami singgah makan di Ayam Penyet. Arissa tiba-tiba muntah lagi selepas batuk kecil. Bergegas balik bawa Arissa ke Poliklinik Azhar dan Rakan-Rakan. Doktor kata demam Arissa tidak sampai tahap perlu antibiotik dan ada sedikit kahak sahaja. Tidak serius.

Alhamdulillah. Sepanjang 11 bulan Arissa bersama kami, ini kali pertama Arissa batuk. Batuk dan termuntah itu normal bagi saya. Anak kecil usianya 11 bulan tak tahu bagaimana untuk mengawal batuk sendiri. Sedangkan kita adakalanya gatal-gatal tekak tak tertahan rasanya. Apatah lagi Arissa. Saya bersyukur kerana diberi kesempatan menjaga Arissa ketika kesihatannya tak begitu baik setelah sejak lebih 4 bulan yang lalu saya kehilangan saat-saat begini. Saya yakin Arissa boleh melawan anasir-anasir yang tidak baik itu dengan pantas.

Arissa dah boleh menapak beberapa langkah. Semoga segala yang dirancang untuk akan datang berjalan dengan lancar. Dalam tempoh sebulan, Arissa InsyaAllah dah boleh berjalan penuh yakin. Hehe. Semoga kesihatan Arissa juga mengizinkan dan saya mendapat kelulusan cuti. InsyaAllah. Sesungguhnya, perancangan Allah itu lebih baik.

p/s: 2012 tak habis lagi dah fikir pasal tahun depan. hehe. haruslah kan~! 2 Januari terus mohon cuti. Ngeeee.

p/s/s: mak doakan Arissa sihat sentiasa sayang.

p/s/s/s: love and hugs to ayah Arissa dan Arissa. wink!!!

December 24, 2012

Milestone : 10 Months Nur Arissa Batriesya

Assalammualaikum. Hai.

Esok NAB dah 11 bulan! Hoyeah! Kali ini mak Arissa update lebih awal sebab mak Arissa ada sedikit masa lapang. Mak Arissa cuti hari ini. Arissa tengah tidur. Ayah Arissa pun tak balik lagi dari mencari barang untuk tok nya. Sekejap lagi Arissa nak sambung shopping. Muahahaha.

Dalam usianya 10 bulan, ada beberapa perkara baru yang Arissa buat sampaikan saya rasa nak cium-cium dia sepanjang masa setiap kali balik Ipoh. Geram kot! Huhu. Seronok tengok perkembangan Arissa. Well, everyone does. Right? Bukan saya seorang ada anak yer dak? Hoho.

Arissa dah boleh faham kalau kita kata, "sayang mamak ca..or sayang ayah ca..." She'll came to us and gave her lovely kiss with the sound mmuahh. How sweeet~!! Bila kita suruh dia buat lagi dan lagi... Last sekali dia akan gigit mana-mana bahagian yang dia cium tuh! Padan muka mak ayah dia. Tak faham dia letih asyik nak kena sayang mak ayah dia. Hehe.

Arissa juga dah boleh bersalam. Bila cakap salam sambil hulur tangan, Arissa akan sambut tangan kita dan dengan pantas bawa ke mulut, kiss dan terus lepas ibarat sepantas kilat. Auw~! Bagi lagi tangan, cukup tiga kali habislah jari-jemari awak kena gigit. Huhu. Memang anakanda seorang itu cepat bosan. Kerjanya pun nak menggigit saja. 

Arissa juga dah boleh sebut perkataan Allah bila dia jatuh. Jatuh je Allah. Tapi, kalau dah malas memang tak lah kan. Mintak mahap la nak cakap apa. Nangis cepat sikit mak ayah pergi respond. Kah3. Kalau ayahnya solat, Arissa akan pergi dekat dengan sejadah ayahnya. Bila ayahnya sujud, Arissa turut sujud dengan menonggeng depan ayahnya. Haha. 

Dan pencapaian terbesar sebelum usianya 11 bulan. Arissa dah melangkah beberapa tapak! Weeehuuuu! Mak Arissa yang happy sangat-sangat plus teruja gila. Wakaka. Belek-belek handphone ayahnya on the way balik rumah Jumaat lepas nampak video Arissa bertateh, Allahhuakbar. Memang rasa nak melompat time tu jugak. Happy giler. Hihihihi. Over mak Arissa kan? Hihi.

Semalam shopping dalam Arissa separa demam. Yes! Betul kot demam nak berjalan. Hihi. Beli kan Leapfrog Dinasour ABC. Bukan main lagi Arissa bergoyang bila dengar lagu ABC. Hehe. Arissa kena belajar betul-betul tau. Bukan harganya 7 ringgit. Haha. (mak berkira sungguh! lalalala.)

Ok. Arissa nak pergi memborong dengan duit ayah lak. Hihi. Bye!

December 17, 2012

Terima Kasih Ya Allah

Bismillahirrahmanirrahim
Dengan menyebut asmaMu ya Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang
Puji syukurku atas segala nikmatMu untuk ku
Telah kau berikan aku seorang pendamping hidup
Yang sentiasa menjaga dan melindungiku
Berjalan sejajar dengan ku
Yang dengan cinta dan sayangnya mampu menghapus segala lara
Yang segala hidupnya diserahkan untuk menyayangiku
Yang dengan cintanya padaMu mampu mengecup hatiku ketika ku berduka
Ya Allah ku mohon padaMu
Kini berilah ia kemudahan dalam melangkah
Berjuang mencari keredhaanMu
Berjuang menjemput rezeki yang Kau takdirkan untuknya
Berjuan untukku dengan cintanya padaMu
Ya Allah Maha pengabul doa
Terimalah berjuta doa dan harapku
Balaslah segala keluhuran dan kesabarannya
Balaslah segala kebaikan juga amarahnya
Dengan cintaMu
Ya Allah sang pemilik hati
Sampaikan berjuta sayangku untuknya
Sampaikan sejuta cintaku padanya
Dan sampaikan terima kasihku yang sangat untuknya
Kerana telah bersedia menyatu dalam satu rasa
Dengan segala macam kunci syurga yang Kau pilihkan untukku
Ya Allah sampaikan salamku pada baginda Rasulullah
Yang telah begitu banyak mengajarkan cinta dan kasih sayang
Sungguh Engkau Maha Mengetahui segala isi hati
Maka kabulkanlah doaku
Amin ya Rabbal A'lamin

December 14, 2012

Milestone : 9 Months Nur Arissa Batriesya

Assalammualaikum. Hai.

Lebih kurang dua minggu lagi nak masuk 11 bulan. Mak baru nak cerita pasal 9 bulan. Sampai rasa terlupa perkembangan sebenar. Entah-entah yang dalam fikiran nih perkembangan pasal 8 bulan dulu atau 10 bulan. Hihihi. Banyak makan semut gamaknya mak Arissa nih. Muahahah.

Arissa masih lagi berdiri. Dah boleh berdiri sendiri. Tapi tak lagi punya keberanian atau mungkin malas mahu cuba melangkah. Agaknya selesa dengan merangkak. Lebih pantas bergerak. Style merangkak pun dah berbeza. Dah macam ketam pulak kami tengok. Hahaha. Merayap serantau alam. 

Tempoh hari atuk Arissa masuk hospital. Encik suami SMS, "siaplah awak. arissa dah kenal orang. atuk tak jumpa dua hari pun dia nangis tak nak. apatah lagi awak". Wakaka. Dengan yakin saya membalas, "dengan saya mesti okay punya". Encik suami, "kenapa". "the bond of mum and daughter". Haruslah kan. Kalau tiba-tiba Arissa tak nak kat saya, memang sentap mak jemah lah. Huhu. Eh. Pandai apa ni? Hehe. Dah kenal orang sangat. ;D

Atas sebab Arissa rajin sangat nak bergerak dengan menolak kerusi plastik kecik mak tok, kami beli Push Walker. Tolak kerusi kan tak selamat. Bahaya. Bila ada Push Walker konon biarlah dia pusing serata rumah dengan benda beroda. Tapi!!! Non Hado! Sekejap je dia tolak. Sekejap je dia tekan-tekan punat yang ada kat depan tu dengar bunyi. Lepas tuh, kat bilik tempatnya. Nasib baik ayah tak bagi mak beli Fisher Price idaman tau. Kalau tak lebih kurang macam ni mata mak -> $__$. Eh, bukan Fisher Price pun dekat nak 100 jugak. Isk. Isk. Isk. Cukup time nak jual pre-loved. Lalalalala.

Obviously, Arissa kenal kucing. Haha. Sebenarnya, takut kucing. Tengok dari jauh bukan main excited. Bila dekat, terangkat-angkat kaki. Hari tu pergi zoo, bila tengok harimau dia terlebih excited. Tunjuk-tunjuk siap buat bunyi lagi. Agaknya nak bagitau itu kucing kat kami kot. Kucing saiz besar. Keh3. Alang-alang cerita pasal zoo, Arissa jatuh dari katil masa pergi Muar hari tu. Baru sekejap kami terlepas pandang, dah gedebuk. Nangis sekejap pastu mula balik ligat atas katil. Hihihi.

Oh, pada usia 9 bulan juga Arissa dah kenal nama dia. Bila sebut nama penuh, semangat angkat tengan. Tapi Arissa jarang sekali nak buat bila saya yang sebut nama. Kalau dengan ayah dia amboih~! Jeles mak tengok video si anak bersama ayah. Anakku oh anakku.

Apa lagi eh? Ha..baru teringat. Kalau anak kawan encik suami tahu mana nak tunjuk gigi. Arissa pulak, hahahaha. "ica...mana baby ica mana?" Soalan spontan dari saya ketika kami dalam perjalanan ke Muar. Terkejut kami bila Arissa bersungguh-sungguh mengintai bawah kerusi, celah-celah kerusi, kerusi belakang, intai pulak dekat pintu dan lepas tuh tengok muka saya. Hahahaha. Kelakar. Kenal pulak dia baby. Lagi kita tanya mana baby, sian baby ica tinggal, tah kat mana la baby. Lagi dia berpusing-pusing mencari. Haha.

Ok lah. Entri caca merba dah nih. Tah yang mana satu dulu, mana satu kemudian saya pun tak pasti. Hahaha. Kena catat betul-betul nih. Hihihi. Ok, bye!

p/s: memikirkan sambutan ulangtahun pertama N.A.B. it might be no such party, but insyaAllah will try make it as a special day for her. arissa kena dah boleh jalan tau masa tuh. baru lebih special. semoga cuti tidak dibekukan bulan depan. huhu.

Anak : Anak Lembu?!

Assalammualaikum. Hai.


Eh? Tak perasan muka FB sendiri pun kena highlight merah. Hahaha. 

Orang ini buat saya betul-betul aaaannngggiiinnn di tengah-tengah malam. Terus naik geram baca. Siapa entah yang anak lembu?! Sebelum ini baca kisah orang je, tapi kali ini dalam komen yang ada diri saya jugak. Haa... Nasib baik saya masih mengekalkan sikap bersopan. Kalau jenis anak lembu macam tu agak-agak nak bersopan tak? Geram betul!

Bukan nak cakap la. Tapi pengalaman la sepanjang lebih 10 bulan jadi mak nih kan. Ramai yang tak menjaga sangat tutur kata / penggunan bahasa. Sebab tu saya suka nak remind family saya dan close friends, "jangan bermain kata. nanti terkena kat muka. kelu lidah tak terkata. orang bukan sengaja ketawa suka. tapi padan muka". 

Hamba Allah yang kat atas tuh, baru sahaja bergelar ayah seminggu yang lepas. Anak sulung. Anak fresh lagi. Susu isteri tengah melimpah-ruah lagi. Itu gamaknya berani benar nak buat statement macam tuh. Bercakap / Menaip perlu tengok kiri kanan dan sensitiviti orang. Kalau setakat kata jangan malas nanti anak malas jugak saya boleh terima. Tapi, part tiba-tiba nak kata anak manusia anak lembu....

Nak jugak tengok sampai rezeki anak awak tu nanti dengan susu ibu sampai umur berapa. Kita kena tau rezeki Allah bagi pada setiap anak tu tak sama. Kang terkedu tak sampai sebulan dah kena bagi susu lembu. Baru tau langit tu tinggi ka rendah. Ha.. Geram dah ni. Time macam ni sepatutnya solat tengah malam tapi dia buat pasal pulak.

Gurau? Ada cara lain kot nak gurau! Ok lah! Semoga Allah mengurniakan susu ibu yang melimpah ruah buat anaknya. Aamiin.

December 13, 2012

Anak : Tak Bersedia?


Assalammualaikum. Hai.

Seronok bila dengar para ibu mengandung lagi. Anak belum sampai setahun dah mengandung anak yang kedua. Murah rezeki. Alhamdulillah. Jujur, kadang-kadang saya rasa macam 'NAK JUGAK'. Hehe. Eh, naluri hati seorang perempuan - itu normal. Tapi, itulah. 

Buat masa ini saya macam belum bersedia. Fizikal insyaAllah bila-bila masa. Ecewah! Eh, ini bukan ayat penyata yang riak tapi mengikut rasa sihat tubuh badan insyaAllah dah bersedia. Hehe. Walaubagaimanapun, persediaan mental rasanya tidak mencukupi lagi. Eh! Haha. Macam nak mengandung esok pulak ye. 

Kami suami isteri merancang untuk sekurang-kurangnya dua tahun lagi. Tapi, sejak saya berseorangan di KL dan keputusan kami untuk duduk berjauh maka kami rasa mungkin lebih lagi. Ok! Bukan lah sepenuhnya kami, tapi saya. Ikutkan encik suami, lagi cepat lagi baik.

Seandainya Allah anugerahkan juga, kami terima dengan hati yang terbuka dan saya juga akan kata yeay! Nak dapat baby lagi. Fitrah seorang mak dan ayah suka menerima cahayamata. Kan? Ye lah, sebaik mana kita merancang Allah perancang terbaik. So, kita merancang dan selebihnya kita serah kepada Allah SWT.

Kenapa tak bersedia lagi? Alasan pertama sejak awal-awal lagi; saya nak tumpukan sepenuh perhatian terlebih dahulu kepada N.A.B. Kononnya kesian anak kecik lagi dah nak dapat adik. Takut nanti terbiar. Kurang perhatian. Tak cukup kasih sayang. Ok fine! Saya memiliki sedikit pemikiran tipikal. Ini kes nak kata bagi selang 2 tahun.

Alasan kedua, alasan terakhir - kes mungkin selang lebih dari 2 tahun; saya tak dapat bayangkan kalau saya mengandung lagi. Duduk KL seorang diri, turun dari tingkat 8 berjalan menuju ke LRT, berhimpit-himpit dalam LRT, naik turun jejantas, berjalan lagi ke bangunan tinggi naik tingkat 16 bawa perut ke depan. Tak sanggup nak bayang. T___T

Bayangkan, hidup sebatang kara. Balik kerja tengok dinding. Balik kerja penat-penat, tengok muka kawan serumah. Kalau sakit-sakit pinggang, siapa nak tolong urutkan? Kalau masa emosi tak stabil, siapa nak tolong tenangkan? Kalau kaki kejang, nak menangis-nangis kejutkan siapa? Kalau teringin nak makan apa-apa tengah malam, siapa nak tolong belikan? 

Ok, sekarang pun air mata dah mengalir. Apatah lagi kalau betul-betul mengandung. Sedih bila membayangkan, sedih lagi bila mengenangkan. Lebih haru bila nanti dah melahirkan, anak dah cukup tiga bulan saya kena tinggalkan dia untuk bekerja. Agak-agak mungkin boleh meroyan akibat tertekan. Isk. Isk. Isk. Nauzubillahhiminzalik.

Ehem. Ehem. Macam saya seorang yang duduk berjauh dengan suami dan anak? Kecoh sekampung? Rata-rata yang berjauhan, mereka dekat dengan keluarga yang lain sekurang-kurangnya. Rata-rata yang berjauhan, anak mereka ada bersama mereka. Bezanya dengan saya, saya sememangnya bersendirian. Tak ada saudara mara yang terdekat. 

Kalau apa-apa jadi pada saya sekarang pun memang mengharap ihsan kawan serumah semata-mata. Oleh sebab ini jugalah kami suami isteri membuat keputusan untuk duduk berjauhan dahulu. Kalau tiba-tiba saya ada urusan luar dan encik suami pula sibuk, N.A.B macam mana? 

Sekadar dua alasan kenapa saya tidak bersedia. Tetapi, jangan salah faham. Saya tahu para ibu semua mampu memberikan yang terbaik buat anak-anak. Tidak kira jarak yang dekat mahupun jauh. Cuma, saya ingin nasihatkan janganlah sesekali abaikan anak. Saya melihat dengan mata, mendengar dengan telinga - pengalaman yang terpampang jelas di depan saya.

Alasan saya berdasarkan 'drama' yang saya tonton secara 'live' serta 'drama' kehidupan saya sendiri yang berjalan atas kaki sendiri di bumi orang. Tapi, saya tak sabar jugak nak ada next baby! Nak tengok N.A.B sayang adik-adik sendiri. Sekarang kerja nak cium adik cousinnya dan 'baby' dia. Alolololo. 

p/s pernah tersentap lewat period. wakakakakaka. 

December 12, 2012

Hidup : Jawapan Kepada Persoalan

Assalammualaikum. Hai.

Kebelakangan ini, saya sering dihujani dengan soalan-soalan :

"bila suami nak pindah sini?"

"suami boleh pindah kan?"

"tak stress ke berjauhan?"

"sampai bila nak berjauhan begini?"

Dan hati saya tersentuh apabila ada seorang hamba Allah berkata:

"tak apalah kalau ok berjauh."

Saya pelik, kenapa orang suka menjadikan jawapan-jawapan saya sebagai satu helah dari saya. Tidak mungkin saya mahu berhelah atau mencari alasan sedangkan hati saya meronta-ronta mahu bersama suami dan anak saya. Sepotong ayat yang dilontarkan seolah-olah kami tidak punya perasaan dan kami gembira berjauhan. Mungkin saya terlalu sensitif hinggakan saya menjadikan ini sebagai punca saya begitu terkesan membaca sepotong ayat itu.

Saya tidak ada jawapan yang tepat untuk setiap soalan buat masa ini. Bila encik suami akan berpindah ke sini; kami tidak pasti. Tapi tidak mungkin sehingga kami sudah menjadi si bongkok kaki tiga. Suami boleh pindah; bila-bila masa sahaja tapi kesesuaian perlu diambil kira. Tak stress bila berjauhan; Allah SWT sahaja yang tahu apa yang telah kami lalui dan lebih lagi saya.  Sampai bila berjauhan bergini; sampai diizinkan Allah SWT untuk kami hidup dibawah satu bumbung semula.

Kami tidak meminta begini tetapi Allah SWT telah susun dengan cantik perjalanan kehidupan kami begini. Setelah pelbagai urusan dipermudahkan olehNya, Allah berikan sedikit ujian supaya kami tidak lupa akan Dia. Bertapa kasihnya Allah SWT pada kami. Kekuatan yang kami ada sebenarnya datang dari Allah SWT. Saya sendiri tidak sangka saya boleh dan InsyaAllah saya redha dengan kehidupan saya sekarang. Malah saya bersyukur dengan nikmat kurnia yang Allah berikan pada kami sekeluarga.

Seringkali kita diingatkan, "jangan melihat kepada mereka yang berada di atas, tetapi keraplah melihat kepada mereka yang berada di bawah - lantas kamu bersyukur akan apa yang kamu miliki". Suka saya memetik sepotong ayat dari sebuah buku karya Dale Carnegie yang bermaksud, "jarang sekali kita melihat apa yang kita ada tetapi seringkali kita melihat apa yang kita tiada". Saya juga suka dengan sepotong ayat dari Hami Asyraff, "redha itu bukan mudah. tapi redha itulah menghilangkan hati yang resah". 

Nikmat yang Allah berikan disebalik kejauhan ini yang paling ketara ialah; saya dan Nur Arissa Batriesya memiliki seorang lelaki yang terlalu banyak melakukan pengorbanan buat kami. Lelaki ini yang pada mulanya tidak yakin dan teragak-agak untuk menjaga anak kecil tetapi kini, segalanya Mr. Mama. 

Saya teringat dulu-dulu saya pernah bermain kata, "lepas bersalin suami yang jaga semua. isteri dah melahirkan". Allah Maha Mendengar. Betul, kini Arissa dibawah jagaan suami saya sepenuhnya. Saya cuma bersama mereka pada hujung minggu. Itu pun, encik suami yang akan bangun tengah malam untuk bancuh susu puteri hatinya. Si isteri sekadar menepuk-nepuk si anak. Hehe.

Walau apa jawapan yang kami beri, kami tahu tidak mungkin akan memuaskan hati semua orang. Kuatnya kami dengan keputusan kami adalah dari Allah SWT juga. InsyaAllah keputusan kami kini adalah yang terbaik. Kami mahukan yang terbaik untuk puteri hati kami. Biarlah dia membesar dalam persekitaran yang terbaik. Ya, kasih dan perhatian seorang mak itu berbeza. 

Tapi saya yakin, pada satu ketika Arissa sudah mengerti dia tahu akan pengorbanan emaknya. Arissa tetap bahagia bersama ayah, tok, maktok, makcik dan pakcik serta ibu. Mak Arissa balik tiap-tiap minggu juga. Bukan tak balik. Kan? Tak apa lah penat sedikit berulang-alik asalkan anak mendapat yang terbaik.

Aturan Allah SWT kepada kita semua telah tersusun indah:

Kami berjauh. 
Allah hadirkan ibu dalam hidup Nur.
Allah kurniakan kesihatan yang baik pada Arissa.

Allah memberikan rezeki melimpah ruah kepada Batriesya.
Lantas nikmat apakah yang mahu kau dustakan.

Bukan tidak kasih.
Bukan tidak cinta.
Bukan tidak sayang.
Kerana kasih, cinta dan sayang.
Kami tidak mahu terburu-buru.
Kerana kami tidak mahu.
Kami bertindak melulu.

December 11, 2012

Info : Angkat Jari Ketika Duduk Tasyahud

Assalammualaikum. Hai.

Kali ini nak berkongsi sedikit tentang pergerakan kita dalam solat. Ketika duduk tasyahud, kita akan mengangkat jari telunjuk kita. Betul tak? Maka, kali ini saya anak kongsi apa yang telah saya baca berkenaan mengangkat jari ketika duduk tasyahud.

Isyarat Jari Semasa Tasyahud

Hadis yang terdapat dalam bab isyarat "musabbihah".

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Nabi s.a.w. apabila duduk semasa solat, Baginda meletakkan kedua-dua tangannya di atas lutut dan menaikkan jarinya yang selepas ibu jari (jari telunjuk) dan kemudian berdoa ketika itu." (Riwayat Muslim, no. 113)

Daripada Ali bin al-Ma'awi bahawa beliau bersolat di sebelah Ibn Umar r.a. dan padanya Abu Bakar berkata : "Aku nampak Abu Bakar al-Siddiq menggenggam tiga jarinya dan menegakkan jari telunjuk." (Riwayat Humaidi)

Kefahaman daripada dua hadis di atas ialah, riwayat pertama dan kedua daripada hadis sahih di atas menjelaskan dengan terang, sunnah Nabi s.a.w. untuk menaikkan jari telunjuk. Walaubagaimanapun, dalam kedua-dua hadis di atas, tiada yang menyebut tentang Nabi s.a.w. menggerakkan atau menggoyangkannya. (Kajian pentahqiq dalam Nuzhah al-Nazr Tawdih Nukhbat al-Fikr, Dr. Abd Sami' al-Anis, hlm. 146)

Berkata para ulama, dikhaskan jari telunjuk ketika tasyahud kerana kaitannya, ia bersambung terus ke hati, maka dengan menggerakkannya dapat mendatangkan kekhusyukan. (Subul al-Salam, jil. 1, hlm. 363)

Hikmah menaikkan Jari Ketika Tasyahud

Jawapannya diperoleh daripada Ibn 'Abbas r.a. ketika beliau ditanya soalan yang sama, beliai menjawab: "Ia adalah tanda ikhlas." (Riwayat al-Baihaqi)

Imam al-Nawawi pula berkata selepas itu: "Memberi isyarat (menaikkan jari) yang dihalakan ke arah kiblat dan berniat ketika itu 'tauhid' dan 'ikhlas'." (Sharh Sahih Muslim)

Apa yang korang rasa ketika berbuat demikian? Tepuk dada tanya hati. Semoga ibadah kita semua diiterima oleh Allah s.w.t. Wallahhua'lam. 

December 5, 2012

Hidup : Spontan Suami Isteri

Assalammualaikum. Hai.





Encik Suami : Awak..sini jap.
Cik Isteri : Kenapa?
Encik Suami : Sini la... (hulur tangan..)
Cik Isteri : (sambut konon ingatkan suami nak bangun..)
Encik Suami : Cium..
Cik Isteri : Hah? Kenapa?
Encik Suami : Cium la tangan saya..
Cik Isteri : (menurut perintah)
Encik Suami : Dah. Boleh pergi mandi sekarang.
Cik Isteri : Hahahaha. Hampeh!

*****************************************
Dia masih kawan saya yang dulu.
Dia juga masih teman lelaki yang dulu.
Dia tetap encik tunang yang dulu.
Encik suami yang menyatakan Aku Terima Nikahnya dulu.

(^_______________^)



notadyatie: para suami semuanya romantis. cara mereka sahaja berbeza dan terpulang kepada para isteri untuk menilai. makanya, jangan pernah membandingkan, mengharapkan dan mendesak suami agar menjadi seperti suami si polan. itu tidak akan memberikan kebahagiaan sebenar. bila kita sama-sama menjadi diri-sendiri, insyaAllah kemanisan dalam rumahtangga berpanjangan hingga ke akhir hayat. 

Blog design by Rainy Day