Pages

Nov 21, 2012

Cuti-Cuti Melaka [1]

Assalammualaikum. Hai.

As promised, nak share cerita cuti budget menyelam minum air. Hehe. Alhamdulillah. Everything went smoothly as I planned. Yes! Mak Arissa yang planned everything sebab ayah Arissa macam surrender. Let her mak planned everything. Dan bila mak Arissa yang planned, semua maps nak print. Kui3. Some might said, "kecoh la kau. melaka jer pun. beria benar." Yes I am! Saya sememangnya saya beria sebab cuti ini cuti yang sangat-sangat singkat. Saya beria sebab saya cuba meminimakan keseluruhan perbelanjaan kami.

See! Told you. Saya print maps: 1) Hotel - Zoo Melaka (walhal dekat je. haha.), 2) Melaka - Hotel Muar, 3) Hotel - Rumah Pengantin, 4) Map Bandaraya Melaka. Weeee! Map Bandaraya Melaka itu sangat helpful dalam menjayakan perancangan cuti singkat saya selain dengan izin Allah cuaca pada hari tersebut sangat cerah - panas terik. Alhamdulillah. So, kami bertolak lebih kurang dalam pukul 7.20 pagi - tersasar 20 minit dari perancangan sebenar. Sampai di Venus Boutique Hotel sebelum pukul 2. Dah boleh check in.

Around 3pm, kami memulakan perjalanan. Ayah Arissa refused pada mulanya sebab cuaca panas terik but mak Arissa berkeras dengan alasan 'kita tak tahu cuaca lepas ni elok tak'. Hehe. Oh. Setiap story boleh tengok setiap gambar kecik tuh. Oh, lokasi hotel sangat strategik. Ini serius jalan-jalan ; jalan kaki. Haha. Mak Arissa ajak naik Menara Tamingsari since menara tuh betul-betul ada depan kami. Ayah Arissa cakap, better malam - cantik. So, kami terus ke keretapi KTMB & Jet (kot) TUDM.

Kami berehat sebentar di McD sebab cuaca sangat panas - mak Arissa tak boleh tahan. =_='. Lebih kurang 1 jam lepak-lepak melayan Arissa, kami continue setelah merujuk peta. Kami ke Dataran Pahlawan. Nampak 'awek awek salleh' tiga orang dok baring tengah-tengah dataran. @_@. So, kami terus direct ke Kota A Famosa. Weee! Finally, hajat termakbul bawa Arissa. Bak kata orang, kalau meninggal dunia mata tutup eloklah lah. Eh! Hajat nak ke USS tak lagi. Hehehe.

Then, dengan gigih dan mengah mak Arissa bawa Arissa naik atas Bukit A'Famosa. Hilang penat dan letih bila tengok Arissa menyengih macam tuh. Dah sampai atas terduduk jugak lah. Haha. Mengah okay! Sangat! Konon tak nak bawa Arissa pergi Belanda Graveyard, tapi rupa-rupanya pergi juga ke Graveyard dalam Kota A'Famosa. Hahaha. Seperti biasa, bacakan Ayatul Kursi, Al Ikhlas, An Falaq dan An Nas untuk Arissa as protection. Gambar Arissa dengan ayah agak limited sebab ayah Arissa merupakan our official photographer. Haha. Jenuh juga mak Arissa nak posing. LOL!

Nak turun ke bawah jugak agak mencabar okay. Haha. Langkah kaki sebesar-besarnya. LOL! Lalu depan Muzium Islam yang entah kenapa tak boleh masuk. Then duduk tebing sungai sekejap dekat 'kubu'. Nak naik atas dah letih. Huhu. Jalan pergi dekat Kincir Air. I noticed something, saya rasa tenang tengok air mengalir cuma ada sedikit bau kat situ. Huhu. Sibuk juga dengan Christ Church okay! Bila ayah Arissa asyik dengar saya sebut Jonker Walk, then ayah Arissa pun cakap jom! Tempat wajib pergi kot kan? Haha. So, sepintas lalu dekat Christ Church. Tak beli apa pun di Jonker Walk. Blur. :p

Jalan-jalan sepanjang tebing sungai dok berkira-kira nak naik River Cruise. Tetapi, hari dah senja which was sangat tak baik for Arissa. So mak ayah Arissa KIV River Cruise dan jalan menyusuri tebing sungai ke Muzium Samudera (kapal besar). Kagum! Masuk dalam macam dok dalam rumah tiga tingkat. Best kot kalau dapat rumah design kapal nih. Haha. Berangan pulak kan. Arissa happy bila saya letakkan dia di bawah. Saya tahu dia mahu bebas but she's still my little baby yang perlu saya dukung all the time. Hehe.

Last but not least, of course Menara Tamingsari. Alhamdulillah. As he planned, nak tengok sunset. Seriously, indahnya ciptaan Allah. Allahhuakbar. Thanks sayang! Oh. Sebelum naik menara, ada satu sesi bergambar. Bila dah turun bawah, they'll show your picture. Souvenir picture katanya. Kami tak ambil sebab gambar tersebut blurr dan high exposure! Sungguh tidak berbaloi untuk kami bayar sebab kami ada gambar yang lebih cantik dan superb ini.

si comel:si cantik:si kacak

Menara Tamingsari : RM20.00 for two person
McD : RM30 for three meals

Total : RM196.00

As for me, total expenses tersebut dah sangat rendah bagi saya. Cuma part makan McD buat saya ralat sebab saya tak pasti hal GAZA was happened on that day atau next day plus McD kat mana-mana pun boleh. Pergi Melaka nak makan McD, sedikit tak best kat situ. Sepatutnya cari asam pedas. Haha. Pedas la sangat. Kui3. Agak kesian dekat Arissa sebab Arissa makan apa yang mak ayah Arissa makan. Hihi. Happy lah dia dapat makan macam-macam. LOL!

Ok lah. Since early night sampai dah pukul 12 baru siap 1 entry. Nanti saya sambung pulak part dinner okay! Berbaloi-baloi!!! Harapan, at least entri ini berguna bagi those yang plan nak cuti budget which is bila baca entri ini sambil tengok peta Melaka. You can see how we move on from satu tempat ke satu tempat tanpa tunggang terbalik. Saya ibaratkan macam kami buat satu circle. Stand at one place, start the tour and at the end akan sampai ke place yang pertama tuh. Faham tak? Tak faham? Tenung peta sendiri. Haha.

NUR ARISSA BATRIESYA IS JOINING A BABY CONTEST. PLEASE HELP HER TO WIN BY CLICK 'LIKE' AT HER PICTURE AT THIS LINK:

2 comments

bukit gambang said...

macam menarik jer melaka, nak gi jugak lah macam ni..=)

Elaine Chew said...

Selamat cuti ! Boleh kunjungi A Famosa Resort di Melaka lain kali :) 5* villa 827