Pages

Nov 25, 2011

Muhasabah : Have You Ever~



* kata-kata dari pakar diari hati *
Tidak semua orang bertuah, tidak semua orang memiliki apa yang dikehendakinya. Mungkin apa yang menjadi milik kita tidak secantik atau seindah milik orang lain, namun sekiranya kita bersyukur dan tahu menghargai, percayalah, mungkin itulah anugerah yang terindah buat kita. 

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
"Sesungguhnya orang mukmin akan menerima tekanan hidup kerana tidak ada satu bencana samada kerana terkena duri atau yang lebih besar, tidak juga ketakutan melainkan Allah akan mengangkat darjatnya satu darjat dan menghapuskan satu kesalahan dengan kesabarannya menghadapi bencana dan kesusahan tersebut."

Allah menduga seseorang itu dengan pelbagai bentuk ujian yang semestinya Dia Maha Mengetahui bahawasanya kita mampu untuk berdepan dengan masalah / ujian / dugaan tersebut. Dan tidak dinafikan juga sebagai seorang manusia yang lemah kita adakalanya tersasar - kita terkadang mengeluh, merintih dek kerana ujian yang Allah datangkan pada kita hinggakan kita terleka. Kita merenung dan melihat pada kelebihan, kecantikan, kesenangan dan kebahagiaan orang lain. Kemudian, kita bertanya pada diri kenapa Allah tidak memberikan kita semua itu? Kenapa dia? Seringkali juga terjadi pada diri kita, setelah lama kita terleka hinggakan telah kehilangan sesuatu - kemudian barulah kita tersedar dari lena yang panjang hanya setelah kehilangan sesuatu yang sangat berharga. Bukankah itu satu kekhilafan yang amat merugikan?

Dan siapa yang kita perlukan ketika kita leka dengan duniawi? Semestinya suami/isteri bagi yang telah mendirikan rumahtangga. Dan ibu/bapa bagi yang masih dibawah tanggungan mereka. Sesungguhnya mereka inilah yang kita perlukan untuk mengingatkan kita tentang banyak perkara dalam dunia yang adakalanya kita tak nampak atau cuma dipandang sebelah mata. Dan mereka jugalah yang akan mengingatkan kita tentang segala ujian/dugaan Allah itu merupakan satu tanda bertapa kasih/sayang nya Allah pada kita. Bertapa istimewa dan bertuahnya kita kerana terpilih untuk menjadi seorang yang diuji oleh Nya. Jadi, kenapa kita perlu merintih/mengeluh dan merasakan diri ini bernasib malang?

p/s:renung-renungkan dan selamat beramal Puan Dayang.... errrkkk??? pesanan buat diri sendiri. ihiks!

No comments

Blog design by Rainy Day