Pages

Mar 14, 2011

Sikit Demi Sedikit Kita Diuji

Assalammualaikum. Hai.

Aku manusia biasa yang juga tidak terkecuali dari diuji oleh Nya. Adakalanya aku menjadi amat lemah dan seakan-akan sudah mahu mengalah, berputus-asa. Apabila minda dikuasai oleh Sang Laknatullah, pelbagai perkara jijik bermain dalam fikiran yang boleh mendatangkan kemungkaran-Nya. Ya Allah, ampunkan hamba-Mu ini. Hamba-Mu yang hina ini terlalu lemah akidahnya, begitu tipis imannya. 


"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapt seksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. Mereka berdoa:

Ya Tuhan kami! Janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami bersalah.

Ya Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami.

Ya Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami, ampunilah kami, dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."

(Surah Al-Baqarah: ayat 286)

Ya Allah, sesungguhnya Engkau adalah Tuhanku, tiada Tuhan yang berhak disembah selain Engkau. Engkau telah menciptakan diriku, aku adalh hamba-Mu dan telah berjanji untuk mentaati-Mu sebatas kemampuanku. Aku berlindung kepada Engkau dari keburukan hal yang telah ku lakukan. Aku mengakui semua nikmat yang telah Engkau berikan kepadaku dan aku mengakui dosa-dosaku yang telah ku lakukan. Oleh kerana itu, ampunilah aku, sesungguhnya tiada yang dapat mengampuni dosa-dosa, selain Engkau. 
Amin Ya Rabbal Alamin.

No comments

Blog design by Rainy Day