Pages

Mar 18, 2011

7 Hari Menuju Destinasi

Assalammualaikum. Hai.

Menghitung hari, menamatkan zaman bujang untuk merebut gelaran seorang isteri. Isteri yang akan sentiasa berada disisi suami setiap masa, dan seterusnya mahu merebut takhta teristimewa sebagai seorang ibu kepada anak-anak insan yang dicintai. InsyaAllah. Dan sebenarnya dalam tempoh 10 hari sebelum ijab kabul, dugaan semakin mencabar yakni syaitan sedang hebat menggoda dengan tipu muslihatnya. Fikiran sarat dengan pelbagai andaian, prasangka dan persoalan. Tekanan!

7 hari menuju destinasi, tercari-cari dengan si sangkar burung untuk Ustaz. Harga yang dua kali ganda dari harga belian Ustaz. Sengaja mahu menyusahkan bakal pengantin 2011 betullah, tak pasal-pasal jadi pening. Pengangkutan kat sana pula dah tak tentu pasal jadinya sebab ada yang nak pergi dan tak jadi pergi disaat-saat akhir. Mereka yang nak pergi, mereka yang tak pergi - kami jadi pening. Nasib baik kawan-kawan saya dari sini tak susahkan saya. Arina, Azrina..Saya sayang kamu lebihlah macam ni. Hehe.

7 hari menuju destinasi, emosi sedang menggila. Pantang dicuit walaupun sedikit. Cepat melatah, maknanya mudah marah. Orang terdekat yang selalu menjadi mangsa iaitu encik tunang. Pantang dia tersilap sikit, saya sudah membuat muncung sedepa. Tapi kan, dasar encik tunang! Saya yang marah, dia yang melampau-lampau buat perang dingin. Cis! Sabar je lah. Nak jadi encik suami dah pun. Kenalah terima sebab dah dia memang macam tu. Dah tunjuk dari dulu lagi.

7 hari menuju destinasi, saya sedang mencari kekuatan sebenar untuk berdepan dengan fasa kehidupan yang baru. Inspirasi saya adalah mak saya sendiri, mak encik tunang dan nenek-nenek kesayangan saya. Teman seperjuangan saya adalah Zulliana. Kami berkongsi rasa, tips, dan ilmu pengetahuan rumahtangga. Walaupun kononnya saya lebih tua setahun dari beliau, tapi beliau lebih matang dari saya. Haha. Mungkin sebab encik suami Zulliana yang menjadikan dia lebih matang dari usia. Betul ke Zue? Hihi.

7 hari menuju destinasi, Jumaat terakhir hidup bujangan. Jumaat terakhir memegang status tunangan orang. Adakah penyataan ini 'saya mahu semua ini selesai dengan cepat' keterlaluan? Oho..jangan terus menilai saya sebagai 'gatal'. Haha. Sebenarnya, urusan untuk semua ni sangat memenatkan. Itupun saya tak terlibat dalam jamuan yang lebih memerlukan pemerhatian yang lebih. Kalau tidak, mau saja saya pengsan. Saya mahu segera selesai sebab saya sudah terasa sangat penat. Mahu cepat tarik dan hembus nafas lega.

7 hari menuju destinasi.
Penyatuan dua hati.
Kau suami, aku isteri.
InsyaAllah. 

4 comments

zuezul said...

dayang,
Goodluck dear, May all ur wishes come true and really happy for your coming up destination..always remember, u will be someone's after this..and the 'pain' now is actually the 'memories' that will cherish u both as 'good experience or journey' in life..after this, it will begin with the new chapter, which consist of two heart becomes ones. And, remember, all 'test' that HE give us actually a 'killer' to all sins..miss u and will pray for your happiness forever..

p/s
i tak matang sgt pun noks..mak mertue i slalu ckp.."mummy tak leh bygkan kalau zue jadi ibu one day..surely will confuse, which one baby,which one mummy..hahaha"

D Yatie said...

Zue,

haha. yelah, diorg igt u manja2 kosong. tak tau manja berisi. hahaha.

dear zue, terima kasih for all the prayers, advices, n everything u did to me. walaupun jauh, i rasa dekat je dengan u. u buat i kuat. u buat i yakin. semualah. thanks a lot kawan. thanks bagi kata2 semangat kat i. ingatkn i ttg mcm2. malu je bila igt2 hal ari tu. nmpk sgt i diluar je nampak gagah.

zuezul said...

ur most welcome dear! i'm happy for u..ok,tak mo stress2 lagi..and for now on,move on,smile always..tak pe la..tak yah malu pun..kan tu semua msg yg bguna..belajar dari kesilapan,memang semua org pun ade rase sedih,happy,geram..ok la tu..hehehe..miss u..

D Yatie said...

thanks dear, insyaAllah. i will. THANK YOU SO MUCH! i owe u lots. Allah sahaja dapat membalasnya. betul, kesilapan tu akan buat kita beringat. thank you! thank you~miss u 2 dear! =)

Blog design by Rainy Day