Pages

Feb 21, 2011

Pakej Perkahwinan

Assalammualaikum. Hai. Sejak saya memilih untuk mendirikan masjid, saya rasakan seolah-olah saya dikelilingi dengan orang-orang yang bakal berkahwin juga. Anggapan orang yang perasan : ramainya nak ikut jejak langkah saya. Hehe. Realitinya selain dari ramai kawan-kawan yang juga sudah merancang untuk mendirikan masjid, saya juga sibuk menggodek2 blog bakal-bakal pengantin. Tujuannya adalah untuk mengambil sedikit tips, inspirasi dan gambaran majlis. Tapi, majlis saya memang jauh berbeza dari mereka. Walaubagaimanapun, setiap langkah dan persediaan tetap serupa tidak kira kecil atau besar majlis tersebut.

Setelah mencapai kata sepakat dalam penetapan tarikh, pakej perkahwinan (pelamin, pakaian dan make-up) adalah yang pertama perlu kita survey dan tempah. Kebiasaannya tarikh yang kita pilih sama dengan tarikh bakal-bakal pengantin yang lain - cuti sekolah, cuti am dan mungkin juga ketika cuti raya. Tak lupa pada tarikh yang unik seperti 11.11.11. Jadi, haruslah segera membuat tempahan untuk mengelakkan diri dari terlepas pakej yang sangat murah. Percayalah, sebaik sahaja kamu selesai membuat tempahan, kamu akan merasakan sudah terlepas satu beban yang sangat berat kamu perlu pikul sebelum tibanya tarikh. Alhamdulillah, kami sudah selesai membuat tempahan tersebut sejak bulan November lagi. 

Atas nasihat dan pertolongan kawan baik saya yang berada nun dikampung, kami memilih ustaz serta isterinya yang bekerja sebagai guru disekolah menengah kampung saya. Mereka berasal dari Kedah dan November lepas kami berjumpa di Taiping untuk berbincang berkenaan dengan warna tema, pakaian, dan bentuk pelamin termasuk juga hiasan hantaran. Alhamdulillah, selesai ketika itu juga. Ustaz menyediakan 3 pakaian (akad nikah saya, bersanding untuk berdua), pelamin, bilik dan juga hantaran termasuk make-up. Pakej: RM1,600. Ramai yang cakap sangat murah. Alhamdulillah. Saya bersyukur sangat. Semoga apa yang dirancang berjalan dengan lancar.

Sesiapa yang merancang untuk berkahwin dalam 5 bulan yang akan datang, segeralah membuat kaji selidik berkenaan dengan pakej-pakej perkahwinan. Ingat, pastikan kamu semua bersederhana. Ikut kemampuan. Jangan berlebih-lebihan. Kehidupan kita masih panjang. :)

5 comments

FzaIbrahim said...

bestnya..
nnt post la gambar kawen tau kt sini! :)

D Yatie said...

hehe...nanti Fza pulak kan?
semua orang akan melalui hari ni. lambat atau cepat je. hehe. insyaAllah Fza. akan diupdate dari semasa ke semasa. ecewah!

Eurika said...

salam yati, kita paham perasaan yati time tu, kita pon amat takot ngan jarum... rasa lemah je satu badan bila nmpak doktor kluarkan jarum... hehe..apa2pun..selamat berbahagia..amin........

Eurika said...

salam yati.. kita pon paham perasaan yati time tu, kita pon takot ngan jarum.. rasa nak pitam je time doktor kluarkan jarum suntik.. hehe.. apa2pon, semoga yati bahagia sehingga akhirnya...aminn...

D Yatie said...

Salam Tieha...huhu...takut kot giler ngn jarum nih...mcm budak2 kan? :p terima kasih tieha...amin... :)

Blog design by Rainy Day